In het bestuursakkoord werd opgenomen dat de gemeente Kontich wil inzetten op een gezonde en sluitende begroting die in evenwicht is. Het heffen van belastingen is één van de middelen die de gemeente Kontich ter beschikking heeft om de voormelde doelstelling van het bestuursakkoord waar te maken.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40 §3
Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen en het is billijk deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de procedures worden doorlopen.
Vaak dienen aanvragen aan een openbaar onderzoek of bevraging onderworpen te worden, hetgeen voor de gemeente bijkomende kosten veroorzaakt die op de belastingsplichtige moeten kunnen worden verhaald.
De aanvragen onderscheiden zijn in verschillende procedures, zodat het past het bedrag van de belasting vast te stellen al naargelang de aard van de aanvraag.
Een aanvraag kan ook ingediend worden via het digitale loket. De digitale behandeling van de dossiers biedt tal van voordelen, nl. kostenbesparend (geen kopie-, afdruk- en verzendkosten), tijdbesparend (gegevens hoeven niet meer manueel ingevoerd te worden, de behandelde instantie hebben onmiddellijk toegang tot het dossier), transparant (dezelfde informatie is beschikbaar voor alle betrokken actoren), vlotte communicatie met de andere betrokken overheden en adviesinstanties, geen bijkomende rapporteringen meer (geen lijsten meer nodig voor het kadaster, EPB, vergunningenregister) en betere communicatie met de burger (kan zelf zijn dossier opvolgen). Het is de bedoeling om het indienen van een digitaal dossier zoveel mogelijk aan te moedigen. De tarieven voor het indienen van een dossier via het digitaal loket zijn bijgevolg lager dan de tarieven die gehanteerd worden voor een dossier dat nog op papier wordt ingediend.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan.
Artikel 1.
Het belastingreglement op omgevingsvergunningen, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 22 juni 2021, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt volgend belastingreglement goed:
Belasting op aanvragen van omgevingsvergunningen
Artikel 1.
De gemeente heft een indirecte belasting op de meldingen en aanvragen bedoeld in:
Art. 2.
De belasting wordt geheven voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.
Art. 3.
§1. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke- of rechtspersoon die de aanvraag of verzoek indient.
§2. De eigenaar, de bouwheer, de architect of de landmeter zijn hoofdelijk gehouden tot betaling van de verschuldigde bedragen.
Art. 4.
§1. De belasting bedraagt:
| Omschrijving | Tarief in EUR |
| Aanvraag omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen | € 250 |
| Aanvraag omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen met wegenis | € 750 |
| Aanvraag omgevingsvergunning IIOA kl2 | € 750 |
| Aanvraag omgevingsvergunning IIOA kl1 | € 1.500 |
| Aanvraag omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten | € 500 |
| Aanvraag omgevingsvergunning vegetatiewijziging | € 250 |
| Aanvraag omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen op papier | € 350 |
| Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden | € 750 |
| Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis | € 1.250 |
| Aanvraag omgevingsvergunning tot bijstelling van een verkavelingsvergunning | € 1.000 |
| Aanvraag omgevingsvergunning tot bijstelling van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant | € 500 |
| Aanvraag omgevingsvergunning tot bijstelling van de stedenbouwkundige voorwaarden | € 500 |
| Melding IIOA kl3 | € 250 |
| Melding stedenbouwkundige handelingen | € 150 |
| Melding volledige of gedeeltelijke overdracht van omgevingsvergunning voor IIOA's | € 150 |
| Vraag tot omzetting milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanentie vergunning | € 150 |
| Bekendmaking verstrijken van elke geldigheidsperiode van 20 jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur | € 150 |
| Afstand omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden | € 150 |
| Aanvraag stedenbouwkundig attest | € 150 |
| Aanvraag planologisch attest | € 750 |
| Aanvraag vergunning springstoffen | € 750 |
| Aanvraag voor het houden van een projectvergadering | € 500 |
§2. Indien een aanvraag meerdere onderdelen (omschrijvingen) bevat, dienen bovenstaande bedragen gecumuleerd te worden.
§3. Per nieuwe projectinhoudversie nadat het aanvraagdossier volledig en ontvankelijk werd verklaard (wijzigingslus) is de helft van de betreffende belasting opnieuw verschuldigd.
Art. 5.
§1. De belasting wordt betaald voor de indiening van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, verzoek tot bijstelling van een omgevingsvergunning, een melding, een aanvraag vergunning ioniserende stralingen, een aanvraag vergunning springstoffen, een aanvraag stedenbouwkundig attest, een aanvraag planologisch attest, een aanvraag projectvergadering of een wijzigingslus (nieuwe projectinhoudversie).
§2. De belasting wordt overgeschreven op het rekeningnummer BE66 0910 0009 8443 op naam van het lokaal bestuur Kontich, Gemeenteplein 1 in 2550 Kontich met vermelding van "OV nummer ".
§3. Het bewijs van overschrijving dient gevoegd te worden bij de aanvraag. De aanvraag is onvolledig zolang de belasting niet betaald werd en het bewijs van overschrijving niet is toegevoegd.
Art. 6.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Art. 7.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026. Het reglement is van toepassing op alle aanvragen, zoals hoger omschreven, ingediend vanaf 1 januari 2026.