Terug
Gepubliceerd op 16/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 20:00

Belastingreglement op aanvragen van omgevingsvergunningen - Goedkeuring

Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: An Verlinden, Raadslid
Feiten en context

In het bestuursakkoord werd opgenomen dat de gemeente Kontich wil inzetten op een gezonde en sluitende begroting die in evenwicht is. Het heffen van belastingen is één van de middelen die de gemeente Kontich ter beschikking heeft om de voormelde doelstelling van het bestuursakkoord waar te maken.

Bevoegdheid

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40 §3

Juridische Grond(en)
  • De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994; Art. 41, 162 en 170 §4
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Eventuele gekoppelde voorgaande besluiten
Argumentatie

Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen en het is billijk deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de procedures worden doorlopen.

Vaak dienen aanvragen aan een openbaar onderzoek of bevraging onderworpen te worden, hetgeen voor de gemeente bijkomende kosten veroorzaakt die op de belastingsplichtige moeten kunnen worden verhaald.

De aanvragen onderscheiden zijn in verschillende procedures, zodat het past het bedrag van de belasting vast te stellen al naargelang de aard van de aanvraag. 

Een aanvraag kan ook ingediend worden via het digitale loket. De digitale behandeling van de dossiers biedt tal van voordelen, nl. kostenbesparend (geen kopie-, afdruk- en verzendkosten), tijdbesparend (gegevens hoeven niet meer manueel ingevoerd te worden, de behandelde instantie hebben onmiddellijk toegang tot het dossier), transparant (dezelfde informatie is beschikbaar voor alle betrokken actoren), vlotte communicatie met de andere betrokken overheden en adviesinstanties, geen bijkomende rapporteringen meer (geen lijsten meer nodig voor het kadaster, EPB, vergunningenregister) en betere communicatie met de burger (kan zelf zijn dossier opvolgen). Het is de bedoeling om het indienen van een digitaal dossier zoveel mogelijk aan te moedigen. De tarieven voor het indienen van een dossier via het digitaal loket zijn bijgevolg lager dan de tarieven die gehanteerd worden voor een dossier dat nog op papier wordt ingediend.

Financiële weerslag - BBC

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan.

Publieke stemming
Aanwezig: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Kizzy Rombaut
Voorstanders: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Edwin Truyens, Marleen Wauben
Onthouders: Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1.

Het belastingreglement op omgevingsvergunningen, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 22 juni 2021, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.

Art. 2. 

De gemeenteraad keurt volgend belastingreglement goed:

Belasting op aanvragen van omgevingsvergunningen

Artikel 1.

De gemeente heft een indirecte belasting op de meldingen en aanvragen bedoeld in:

  • de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening van 15 mei 2009
  • het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014
  • het K.B. van 23 september 1958, houdende het algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen
  • het K.B. van 20 juli 2001, houdende het algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen.

Art. 2.

De belasting wordt geheven voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.

Art. 3.

§1. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke- of rechtspersoon die de aanvraag of verzoek indient.

§2. De eigenaar, de bouwheer, de architect of de landmeter zijn hoofdelijk gehouden tot betaling van de verschuldigde bedragen.

Art. 4.

§1. De belasting bedraagt:

Omschrijving Tarief in EUR 
Aanvraag omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen € 250 
Aanvraag omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen met wegenis € 750
Aanvraag omgevingsvergunning IIOA kl2 € 750
Aanvraag omgevingsvergunning IIOA kl1 € 1.500 
Aanvraag omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten € 500 
Aanvraag omgevingsvergunning vegetatiewijziging € 250 
Aanvraag omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen op papier € 350 
Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden € 750 
Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis € 1.250 
Aanvraag omgevingsvergunning tot bijstelling van een verkavelingsvergunning € 1.000 
Aanvraag omgevingsvergunning tot bijstelling van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant  € 500 
Aanvraag omgevingsvergunning tot bijstelling van de stedenbouwkundige voorwaarden € 500 
Melding IIOA kl3 € 250 
Melding stedenbouwkundige handelingen € 150 
Melding volledige of gedeeltelijke overdracht van omgevingsvergunning voor IIOA's € 150 
Vraag tot omzetting milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanentie vergunning € 150
Bekendmaking verstrijken van elke geldigheidsperiode van 20 jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur  € 150
Afstand omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden € 150
Aanvraag stedenbouwkundig attest € 150 
Aanvraag planologisch attest € 750 
Aanvraag vergunning springstoffen € 750
Aanvraag voor het houden van een projectvergadering € 500

§2. Indien een aanvraag meerdere onderdelen (omschrijvingen) bevat, dienen bovenstaande bedragen gecumuleerd te worden.

§3. Per nieuwe projectinhoudversie nadat het aanvraagdossier volledig en ontvankelijk werd verklaard (wijzigingslus) is de helft van de betreffende belasting opnieuw verschuldigd.

Art. 5.

§1. De belasting wordt betaald voor de indiening van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, verzoek tot bijstelling van een omgevingsvergunning, een melding, een aanvraag vergunning ioniserende stralingen, een aanvraag vergunning springstoffen, een aanvraag stedenbouwkundig attest, een aanvraag planologisch attest, een aanvraag projectvergadering of een wijzigingslus (nieuwe projectinhoudversie).

§2. De belasting wordt overgeschreven op het rekeningnummer BE66 0910 0009 8443 op naam van het lokaal bestuur Kontich, Gemeenteplein 1 in 2550 Kontich met vermelding van "OV nummer ".

§3. Het bewijs van overschrijving dient gevoegd te worden bij de aanvraag. De aanvraag is onvolledig zolang de belasting niet betaald werd en het bewijs van overschrijving niet is toegevoegd.

Art. 6.

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Art. 7.

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026. Het reglement is van toepassing op alle aanvragen, zoals hoger omschreven, ingediend vanaf 1 januari 2026.