Het gewijzigde seizoensterrasreglement vervangt het seizoensterrasreglement zoals goedgekeurd op de gemeenteraad 17 april 2023.
De verordenende maatregelen hebben betrekking op een tijdelijke en duidelijk begrensde privatisering van het openbaar domein met het oog op het uitbaten van een terras. Deze verordening is van toepassing na goedkeuring door Gemeenteraad en dit ten vroegste vanaf 1 mei 2025.
Om enerzijds orde te bewaren op de inname van het openbaar domein en anderzijds horeca- exploitanten gelijk te behandelen, moet de exploitant voor het plaatsen van een tijdelijk horecaterras een terrasvergunning aanvragen bij het lokaal bestuur. Het betreft de plaatsing van losse tafels en stoelen, parasols… voor zover die elementen makkelijk weg te nemen zijn en constructief geen geheel vormen.
Voor het plaatsen van een permanent en/of gesloten terras op het openbaar domein, bestaande uit een constructie waarvan alle elementen tot één geheel zijn samengevoegd die op een permanente basis geplaatst worden, vallen niet onder de bepalingen van het huidig terrasreglement. Wie een permanent en/of gesloten terras wil plaatsen, moet een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen aanvragen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40 § 3.: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde seizoensterrasreglement in bijlage goed, met inwerkingtreding vanaf 1 mei 2025.
Art. 2.
Het gewijzigde seizoensterrasreglement vervangt het seizoensterrasreglement dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 april 2023.