In 2020 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking goed.
Het huishoudelijk reglement schept een kader voor het organiseren van de speelpleinwerking. Het bevat o.a. de algemene afspraken m.b.t. de inschrijving, de annulering en de betaling van de speelpleinwerking. Daarnaast biedt het een kader voor de toegankelijkheid van het speelplein voor kinderen die een extra zorgbehoefte hebben. Het vastleggen van een procedure zorgt voor een houvast voor zowel de speelpleinwerking als de ouders of voogd(en) van de deelnemers.
Uit de werking van de laatste jaren bleek de nood aan een nieuw betalingssysteem dat flexibel kan worden geëvalueerd en bijgestuurd. Daarnaast pasten we ook de voorwaarden voor annulering aan, omdat zo vrijkomende plaatsen nog gemakkelijker kunnen worden ingevuld door kinderen op de wachtlijst.
Het hele reglement werd gereviseerd, zodat de taal helder is en gemakkelijker te begrijpen voor iedereen. Zeer praktische afspraken werden er uit gehaald, zodat deze soepel kunnen worden aangepast aan de werking.
Artikel 43 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt in § 3 dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt. De reglementen kunnen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten van 24 april 2019
Geen
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke speelpleinwerking goed.